БЖД. ЦЗ.
Орієнтовна тематика бесід (занять)
із запобігання дитячому травматизму у Підліснівському ліцеї
1. Правила дорожнього руху
№ з/п |
Зміст заняття |
Місяць |
1 |
Організація дорожнього руху. Правосторонній, односторонній, двосторонній рух. Правила безпеки під час переходу вулиці. Наземний, надземний, підземний переходи. |
Вересень |
2 |
Типи перехресть (регульовані, нерегульовані). Правила переходу дороги на перехрестях. |
Вересень |
3 |
Правила переходу вулиці після висадки з транспорту. |
Жовтень |
4 |
Дорожні знаки. |
Листопад |
5 |
Дорожня розмітка. |
Грудень |
6 |
Рух за сигналами регулювальника. |
Січень |
7 |
Пасажир у автомобілі. |
Лютий |
8 |
Основні види ДТП. Поведінка під час ДТП.. |
Березень |
9 |
Безпека руху велосипедиста. |
Квітень |
10 |
Підсумкове заняття з ПДР. |
Травень |
2. Правила протипожежної безпеки
№ з/п |
Зміст заняття |
Місяць |
1 |
Вогонь — друг; вогонь — ворог. Причини виникнення пожеж, їх наслідки. |
Вересень |
2 |
Дії під час виникнення пожеж у багатоповерховому будинку, приватному будинку. Способи захисту органів дихання від чадного газу. |
Жовтень |
3 |
Правила експлуатації побутових нагрівальних, електричних та газових приладів. |
Листопад |
4 |
Пожежонебезпечні речовини та матеріали. Пожежна безпека під час поводження із синтетичними, горючими, легкозаймистими матеріалами та речовинами. |
Грудень |
5 |
Пожежонебезпечні об’єкти. Новорічні свята: Новорічна ялинка, електричні гірлянди; небезпека використання відкритого вогню (свічки, бенгальські вогні тощо). Користування печами, камінами. |
Грудень |
6 |
Правила пожежної безпеки у вашому домі. Гасіння пожежі у квартирі на початковій стадії загоряння. Правила поводження під час пожежі. |
Січень |
7 |
Запобігання виникненню пожеж від електричного струму та правила гасіння таких пожеж. Дії учнів під час пожежі. |
Лютий |
8 |
Домедична допомога постраждалим від пожеж. Шкідливість і небезпечність тютюнопаління. |
Березень |
9 |
Головні правила пожежної безпеки під час відпочинку в лісі. |
Квітень |
10 |
Підсумкове заняття. Протипожежна безпека. |
Травень |
3. Запобігання отруєнням
№ з/п |
Зміст заняття |
Місяць |
1 |
Поширення отруєнь грибами, рослинами та їх насінням. Профілактика харчових отруєнь. |
Жовтень |
2 |
Запобігання отруєнням хімічними речовинами. |
Травень |
4. Правила безпеки під час користування газом
№ з/п |
Зміст заняття |
Місяць |
1 |
Загальні відомості про природний та зріджений газ. |
Жовтень |
2 |
Правила безпечного користування побутовими газовими приладами: котлом, пічкою, запальничкою тощо. |
Грудень |
3 |
Дії населення в разі виявлення запаху газу. |
Січень |
4 |
Ознаки отруєння. Запобігання отруєнню чадним газом. Домедична допомога в разі отруєнь. |
Березень |
5. Правила безпеки під час поводження з вибухонебезпечними предметами
№ з/п |
Зміст заняття |
Місяць |
1 |
Види боєприпасів, методи їх розпізнавання. Небезпечні предмети (знахідки) та дії в разі їх виявлення. |
Вересень |
2 |
Правила поводження з ВНП, невизначеними предметами та речовинами. |
Жовтень |
3 |
Запобігання дитячому травматизму від ВНП побутового призначення: піротехнічних засобів, горючих і легкозаймистих речовин. |
Грудень |
4 |
Вогнепальна зброя — не забавка. Небезпечність виготовлення та випробування вибухових пакетів, користування мисливськими рушницями. |
Березень |
5 |
Заходи безпеки під час збирання металевого брухту. Правила дії під час виявлення ВНП. |
Квітень |
6 |
Підсумкова бесіда. Обережність дітей під час літніх канікул — запорука життя та здоров’я |
Травень |
6. Правила безпеки на воді
№ з/п |
Зміст заняття |
Місяць |
1 |
Вступ. Уміння триматися на воді — запорука безпеки. Особливості купання в морі, річці, ставку. |
Вересень |
2 |
Допомога потопальнику. Рятувальні прийоми та засоби надання першої долікарської допомоги потерпілому. |
Листопад |
3 |
Правила поведінки на льоду. Надання допомоги потерпілому на воді взимку. |
Грудень |
4 |
Правила безпечної поведінки на воді та біля води. |
Березень |
5 |
Дія води на організм людини. Як правильно купатися. |
Травень |
7. Правила безпеки користування електроприладами, поводження з джерелами електроструму
№ з/п |
Зміст заняття |
Місяць |
1 |
Поняття про джерела струму, їх небезпечність для життя та здоров’я людини. |
Листопад |
2 |
Правила поводження з побутовими електроприладами: праскою, холодильником, пральною (швацькою) машиною, електроплитою тощо. |
Січень |
3 |
Правила поведінки в разі виявлення обірваного електричного дроту. |
Квітень |
4 |
Правила поведінки поблизу електрощитової, лінії електропередач. |
Травень |
Тематичні бесіди проводяться в закладі освіти у рамках відповідних місячників, тижнів з БЖД.
План заходів щодо попередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму
№ з/п |
Заходи |
Термін |
Відповідальні |
1 |
Провести нараду педагогічних працівників з питань профілактичної роботи в ліцеї з попередження дитячого дорожньо-транспортного травматизму |
Серпень |
Адміністрація ліцею |
2 |
Оновити матеріали з правил дорожнього руху на сайті закладу освіти |
Серпень |
Педагог-організатор |
3 |
Провести запланований тиждень безпеки дорожнього руху |
Вересень |
Педагог-організатор, класні керівники, вчитель БЖД |
5 |
Провести з учнями заплановані бесіди, практичні навчання з вивчення правил безпеки руху на дорогах |
Вересень |
Класні керівники |
6 |
Проводити єдині дні безпеки дорожнього руху |
Постійно |
Класні керівники |
7 |
Щомісяця проводити бесіди з безпеки дорожнього руху |
Щомісяця |
Класні керівники |
8 |
Включити в порядок денний батьківських зборів питання «Безпека дітей на дорозі». |
1 раз на семестр |
Класні керівники |
9 |
Підвищувати відповідальність учнів за порушення правил дорожнього руху та їх дотримання на вулицях . |
Постійно |
Класні керівники |
10 |
Вчителю фізичної культури щотижня обов’язково проводити рухливі ігри з правил дорожнього руху |
Протягом року |
Вчителі фізкультури |
11 |
Організувати перегляд тематичних презентацій та кінофільмів з правил дорожнього руху |
Вересень, січень |
Педагог-організатор |
12 |
Провести класні конкурси та вікторини «Знай та виконуй ПДР» |
Листопад – грудень; квітень – травень |
Педагог-організатор |
13 |
Організувати виставку творчих робіт учнів «Увага! Діти на дорозі» |
Вересень, травень |
Педагог-організатор |
14 |
Провести зустрічі з працівниками ДАІ |
Вересень, травень (по можливості) |
Педагог-організатор |
- Пам'ятка для учнів та батьків
- на період зимових канікул
Зробимо життя безпечним!
Пам'ятка "Безпечні зимові канікули".
Розпочинаються зимові канікули – пора відпочинку, свят та розваг. Але для того, щоб канікули були веселими й корисними, необхідно пам’ятати про безпечну поведінку!
Правила поведінки на водоймах, вкритих кригою.
• Не можна з'їжджати на лижах із крутого берега на кригу: у разі різкого навантаження він може провалитися.
• Категорично забороняється дітям грати на тонкій кризі.
• Небезпечно бути біля берегів, де найчастіше виникають промоїни, тріщини й розриви льоду.
• На льоду краще мати при собі знаряддя безпеки (лижі, мотузку, палицю).
• Обходь місця, вкриті товстим шаром снігу: під снігом лід завжди тонший; тонкий лід і там, де розливаються джерела, де швидка течія або струмок впадає в річку.
• Переходь річку тільки у встановлених місцях, товщина льоду має бути не менше за 15 - 20 см.
• Катайся на ковзанах лише в перевірених та обладнаних для цього місцях.
• Якщо лід почав тріщати та з'явилися характерні тріщини, негайно повертайся на берег. Не біжи, відходь повільно, не відриваючи ніг від льоду.
Обережно: бурульки!
• Нестійкі погодні умови — відлига вдень і заморозки вночі — сприяють активному утворенню бурульок на покрівлях споруд (особливо старих будинків із похилим дахом) та великих деревах.
• Будь особливо уважним, проходячи біля будинків або високих дерев. Спершу впевнись у відсутності загрози падіння льодових наростів.
• Якщо це можливо, тримайся на відстані від будинків та інших споруд, обираючи найбільш безпечний маршрут руху.
• У жодному разі не заходь за спеціальні огорожі поблизу будинків або дерев.
Правила поведінки під час ожеледиці.
• Ходи не поспішаючи, ноги злегка розслаб у колінах, ступай на всю підошву. Руки мають бути вільні. Пам'ятай, що поспіх збільшує небезпеку під час ожеледиці, тому виходь із будинку заздалегідь.
• У разі порушення рівноваги швидко присядь — це найбільш реальний шанс утриматися на ногах.
• Падай із мінімальною шкодою для свого здоров'я. Відразу присядь, щоб знизити висоту. У момент падіння зберись, напруж м'язи, а доторкнувшись до землі, обов'язково перекотися — удар, спрямований на тебе, зменшиться.
• Не тримай руки в кишенях: це збільшує можливість не тільки падіння, а й важких травм, особливо переломів.
• Обходь люки: як правило, вони покриті льодом. Крім того, люки можуть бути погано закріплені, що збільшує ризик травмування.
• Ідучи тротуаром, не проходь близько до проїжджої частини дороги. Це небезпечно, адже є ризик підковзнутися і впасти під колеса автомобіля, що проїжджає.
• Не перебігай проїжджу частину дороги під час снігопаду та ожеледиці. Пам'ятай, що через ожеледицю значно збільшаться відстань гальмівного шляху.
• Якщо ти впадеш і через деякий час відчуєш біль у голові й суглобах, нудоту — терміново звернися до лікаря.
Правила пожежної безпеки під час святкування Нового року.
Щоб свято не затьмарилось пожежею, необхідно дотримуватись таких правил.
• Ялинка має стояти на стійкій основі.
• При виявленні несправності святкової ілюмінації (блимання лампочок, іскріння) слід одразу її вимкнути.
• Не можна прикрашати ялинку целулоїдними іграшками.
ОБЕРЕЖНО! Піротехнічні засоби: феєрверки, петарди, ракети!
• Дітям забороняється використовувати піротехнічні засоби!
• Купувати піротехнічні засоби слід лише у спеціалізованих магазинах і тільки разом із дорослими.
• Використовувати ці вироби можна лише на відкритих майданчиках і тільки дорослим.
• Пам'ятай! Щороку збільшується кількість людей, які отримали травми через недотримання правил користування піротехнікою.
Правила протипожежної безпеки.
• Не грайся із сірниками та запальничками.
• Не запалюй свічки та бенгальські вогні без нагляду.
• Не залишай іграшки, книжки, одяг біля увімкнених обігрівачів.
• Не суши речі над газовою плитою.
• Не пали багать у сараях, підвалах, на горищах.
• Не вмикай багато електроприладів одночасно: електромережа може згоріти.
• Обов'язково вимикай електроприлади, коли виходиш із дому. Не тягни за дріт руками, обережно вийми штепсель із розетки.
• На дачі або в селі не відкривай грубку: від маленької вуглинки, що випаде з неї, може статися пожежа.
Переохолодження та обмороження.
В період морозів, існує ризик переохолодження та обмороження людей. У зв’язку з цим, утримуйтесь від тривалого перебування на відкритому повітрі, особливо при сильному вітрі та високій вологості.
Для нормальної циркуляції крові носіть просторий одяг, щоб між його шарами залишався прошарок повітря, який утримуватиме тепло. Пам’ятайте, що одяг зі штучних матеріалів погано захищає від морозу. У вітряну погоду відкриті ділянки тіла змащуйте спеціальним кремом.
Не одягайте тісне або без устілки взуття, брудні шкарпетки, бо це створює передумови обмороження. Людям, в яких сильно пітніють ноги, у взуття необхідно вкладати теплі устілки, а замість бавовняних шкарпеток одягати вовняні. Вони поглинають вологу та залишають ноги сухими.
Не виходьте на мороз без рукавичок та шарфу. Найкращий варіант – рукавички з водовідштовхуючої тканини, яка не пропускає повітря, з хутром всередині. Слідкуйте за обличчям дітей або тих, хто йде з Вами. Особливо звертайте увагу на зміну кольору носу, вух та щік. Не дозволяйте обмороженому місцю знов замерзнути. Це може призвести до більш значних пошкоджень.
Перед виходом на прогулянку бажано поїсти (Вам необхідна додаткова енергія) та взяти з собою термос із гарячим чаєм. Слід враховувати, що у дітей терморегуляція ще не налагоджена, а в осіб похилого віку при деяких хворобах порушена. Ці категорії найбільш піддаються обмороженню та переохолодженню. Тож враховуйте це під час планування прогулянок. Пам’ятайте, що перебування дитини на морозі не повинно перевищувати 15-20 хвилин, потім потрібно зігріти її в теплому приміщенні.
Ховайтеся від вітру, де вірогідність обмороження зростає. Не вживайте алкогольні напої, адже сп’яніння сприяє високій втраті тепла, в той же час викликає ілюзію тепла. Додатковим негативним фактором є неможливість сконцентруватися на перших ознаках обмороження. Не паліть на морозі, бо це зменшує периферійну циркуляцію крові й робить кінцівки більш уразливими до дії холоду.
Пам’ятайте, що першою стадією замерзання є озноб - намагання організму виробити додаткове тепло і прискорити рух крові. Коли станете відчувати, що починаєте замерзати, негайно зайдіть до теплого приміщення для зігрівання та огляду місць потенційного обмороження. Якщо такої можливості нема, робіть інтенсивні фізичні вправи: розмахування руками, присідання тощо. При замерзанні рук спробуйте відігріти їх під пахвою.
Поки запас тепла у Вас достатній, кров встигає нагрітись до нормальної температури та повертається у кінцівки. Однак, при подальшому охолодженні, організм вже не може справитись із зігріванням крові. Тоді вмикається інший механізм - відключення (значне зменшення притоку крові до кінцівок). Кров зосереджується в "малому" колі кровообігу (мозок, легені, серце, печінка).
Повернувшись додому після тривалого перебування на морозі, обов’язково впевніться у відсутності обмороження кінцівок, спини, вух та носа. В разі необхідності, своєчасно розпочинайте лікування обмороження. Несвоєчасне надання допомоги може призвести до гангрени та втрати кінцівки.
Слід зазначити, що на холоді до 70% тепла з тіла людини випаровується через голову. Отже, щоб не мерзли ноги слід утеплювати голову. В протилежному випадку настає третя стадія замерзання. Людина перестає тремтіти, їй стає "добре", "тепло", приємно паморочиться голова, виникає бажання лягти і відпочити. Якщо таку людину заставляти рухатись або тормошити, то результат може бути трагічним - холодна кров з кінцівок підступить до серця, легень, мозку.
Онлайн-навчання " Евакуація при пожежі"
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=q7xCuK_I9pw
Перегляд навчальних відео:
- Уроки цивільного захисту: пожежна безпека https://www.youtube.com/watch?v=eAmakJ07EJo
- Уроки цивільного захисту: системи оповіщення та захисні споруди https://www.youtube.com/watch?v=S1Q1i_KKoM
- Надзвичайні ситуації природнього походження https://www.youtube.com/watch?v=8wz2dUgDZwU